Rumusan

Salam semua,

hari ini saya ingin membuat rumusan mengenai pelajaran saya sepanjang 1 semester bertungkus lumus.

First of all, saya nak ucapkan terima kasih tak terhingga kepada pensyarah saya Tuan Haji Mohd Nazri Bin Md. Saad kerana dengan pendedahan yang diberikan kepada saya dan rakan-rakan yang lain serta ilmu yang sangat berguna mengenai teknologi semasa dan akan datang..

Ok pada permulaan kelas kami di kehendaki membuka account gmail, skype, blog dan twitter. saya juga di dedahkan dengan penggunaan Google Docs, aplikasi webinar DimDim selain saya mendapat pengalaman belajar secara online dengan rakan-rakan saya.

Gmail.
Akaun gmail akan membolehkan saya menggunakan aplikasi google docs. Walaupun gmail bukan satu yang asing pada diri saya, tetapi aplikasi google docs adalah perkara baru dan saya belum pernah menggunakannya sebelum ini. Dalam penggunaan internet sebelum ini, saya lebih menggunakan Google berbanding Yahoo!. Ini kerana Google lebih mesra pengguna dan kurang image. Tuan haji telah menggunakan Google Docs sepenuhnya didalam P&P kali ini. kami berkongsi fail dan melakukan presentation melalui Google Present. Ianya amat mudah dan senang untuk dipelajari.

Skype
Skype jarang digunakan dalam kehidupan berinternet saya. tetapi selepas saya melibatkan diri dalam penggunaan Skype, saya dapati ianya mudah digunakan. saya menggunakan Skype untuk berhubung dengan rakan-rakan saya dan kami menggunakan video calls untuk lebih selesa.

Twitter
Saya baru sahaja menggunakan akaun twitter pada semester ini. pada mulanya agak sukar untuk mempelajarinya. kerana saya lebih kepada penggunaan Facebook. tetapi Tuan Haji lebih menyarankan penggunaan twitter. kebanyakkan update didalam kelas hanya melalui Twitter dan SMS. jadi saya pun ber'kenalan dengan lebih rapat dengan Twitter' sekarang saya sudah mempunyai ramai kenalan dan selalu mendapat update daripada mereka. Dan saya dapati Twitter lebih menjadikan kita mesra dengan pengguna yang lain.

Blog
Penggunaan blog di dalam siri kuliah pada semester ini amat menarik minat saya. walaupun pada mulanya agak sukar untuk menyesuaikan diri, tetapi pada akhirnya saya mendapat banyak pengalaman dan pengajaran yang berguna melalui blog. Dan ini lah hasilnya. Dengan penulisan yang tidak seberapa, saya masih menulis, dan InsyaAllah akan terus menulis untuk perkongsian maklumat kita bersama. Blog ini banyak memberi saya input mengenai sesuatu perkara. ini kerana, dengan menulis blog, saya perlu membaca dan mendapatkan input yang sahih sebelum menulisnya.Saya juga boleh memberi pendapat tersendiri.

DimDim.
Penggunaan dimdim saya telah bincangkan pada entry sebelum ini dan apa yang dapat saya katakan adalah, DimDim adalah alatan yang dapat kita aplikasikan untuk pengajaran dan pembelajaran kita dengan pelajar. ianya menarik untuk diaplikasikan dan lebih santai untuk persekitaran pembelajaran.

Topik yang telah dibincangkan
1 - Cloud computing
2 - Web 2.0
3 - Connectivity
4 - Teknologi yang boleh digunakan di dalam pendidikan
5 - masalah yang dihadapi dalam mengaplikasikan teknologi.

Dan sebenarnya banyak lagi ilmu yang saya perolehi. Tinggal lagi saya yang akan memanfaatkan ilmu tersebut kepada anak didik saya pada masa akan datang. InsyaAllah. Banyak lagi isu yang boleh dibincangkan, tetapi jika bercakap mengenai teknologi tak pernah habis kerana teknologi sentiasa berubah dan kita perlu mengejarnya.

Terima kasih Tuan Haji atas segala curahan dan perkongsian ilmu. Kelas Tuan Haji memang best sangat, santai dan menyeronokkan. Mungkin untuk semester akan datang tuan haji guna kelas dalam Second Life pulak? belajar dalam bentuk 3D. Wahh, macam best jer.

Terima kasih juga kepada rakan-rakan yang banyak membantu saya dalam mengenali dunia teknologi ini.

Ok la, setakat itu sahaja untuk kali ini. Sekian terima kasih.

1 Response to "Rumusan"

  1. NazriSaad says:
    October 27, 2010 at 12:02 PM

    Terima kasih diatas pandangan yang diberikan. Saya dengan rendah hati menerima pujian yang diberikan, tetapi jika anda ingat video yang saya paparkan diawal kelas kita, (refer http://www.makeadifferencemovie.com/ ).
    Saya yang sepatutnya berterima kasih kepada anda semua yang telah mengajar saya bagaimana untuk berkomunikasi dan menerima cabaran mengguna dim-dim dalam pengajaran.
    Sekalung tahniah kepada semua & selamat berjaya.

Post a Comment