Jom ber'blog' dan ber'forum'

Salam semua.

Hari ini saya nak bercerita sedikit berkaitan Blog dan online forum..

Teknologi pada masa kini semakin memudahkan kehidupan kita seharian.Begitu juga dengan cara menyampaikan ilmu pengetahuan. Pelbagai medium dapat digunakan dan dengan cara ini orang ramai dapat berkongsi maklumat antara satu dengan yang lain. Antara kemudahan yang mudah digunakan di Internet adalah Blog dan forum internet. Kedua-dua medium ini dapat menyampaikan maklumat dengan mudah dan berkesan. Guru sepatutnya mengambil peluang ini kerana kaedah ini membolehkan mereka untuk berbincang, menghantar maklumat, memberikan soalan kepada pelajar-pelajar mereka dan pelbagai lagi aktiviti yang mereka boleh lakukan.

Apakah yang dimaksudkan dengan Blog? Blog yang diambil dari perkataan web log adalah jenis laman web atau sebahagian daripada laman web. Kebiasaannya blog diuruskan oleh seorang individu dengan memasukkkan entry, events atau bahan lain seperti audio dan video secara kerap, Entri-entri ini kebiasaannya akan di paparkan secara terbalik yang mana entri yang lama akan berada di bawah dan enrti yang baru akan berada di bahagian atas.



Contoh blog pendidikan


Definisi Blog sendiri adalah suatu catatan atau tulisan yang terdapat di jaringan internet, sedangkan kegiatan untuk membuat dan mengupdate blog disebut blogging, dan orang yang melakukan blogging disebut blogger. Kebanyakkan blog adalah interaktif dimana ia membenarkan pengunjung blog untuk meninggalkan komen dan mesej melalui widget yang terdapat pada blog.

Dalam dunia pendidikan hari ini menuntut kita semua ke arah berteknologi. Penyampaian ilmu dengan menggunakan medium internet sudah semakin di praktikkan. Guru dan pelajar boleh menggunakan medium blog ini untuk berkongsi pengetahuan dan dengan cara ini ianya memperlihatkan pengajaran dan pembelajaran itu lebih menarik. Antara kelebihan blog dalam pengajaran adalah

  • pembelajaran tidak bergantung kepada tempat dan masa
  • pendidikan lebih menekankan participant oriented dan demand oriented
  • menggunakan bloh membantu pelajar untuk sentiasa aktif sepanjang masa pembelajaran
  • menggunakan blog membantu pelajar meningkatkan tahap penulisan mereka
  • menggunakan blog untuk memperlihatkan kemahiran berfikir seseorang
  • menggunakan blog untuk berkomunikasi secara kolaborasi
  • menggunakan blog menjadikan pendidikan tidak formal
  • menggunakan blog akan melibatkan pembabitan orang luar (bukan rakan sekelas atau guru yang terlibat)
  • menggunakan blog akan membenarkan penggunaan imej sebagai alatan bantu pengajaran dan pembelajaran
  • menggunakan blog akan mengurangkan perbelanjaan
  • menggunakan blog akan memotivasikan pengguna untuk mencuba sesuatu.

Selain itu, klik pada link untuk dapatkan tips sebelum blogging

Ok, itu berkaitan blog. tapi apa pula forum? Awak semua mesti pernah guna forum kan?

Forum internet adalah laman perbincangan atas talian. Ahli forum boleh menghantar topik, membaca dan membalas topic perbincangan tersebut di antara ahli forum yang lain. Forum internet juga di panggil message board, discussion group, bulletin board atau web forum. Walau bagaimanapun, ianya berbeza daripada blog kerana blog ditulis oleh seorang pengguna.

Internet forum membenarkan semua ahli menghantar maklumat dan memulakan topic yang baru. Forum juga berbeza dengan chat room kerana kebiasaannya semua pengguna chat room akan berkomunikasi pada masa yang sama. Pengguna forum tidak perlu berada pada waktu yang sama untuk berkongsi idea dan berkomunikasi. Terdapat banyak forum yang bersifat sumber terbuka di internet contohnya seperti MyBB, PhpBB, vanilla, IceBB, miniBB dan lain-lain.

Contoh forum MyGuru

Sila klik link ini Ainslie Ellis. Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh Ainslie Ellis dalam kajiannya yang bertajuk "Student-Centred Collaborative Learning via face to face and Asynchrounous Online Communication : What's The Difference?" terdapat kelebihan dalam penggunaan forum ini.

Antara kelebihannya adalah :
  • Ianya sesuai untuk pelbagai tempat dan masa
  • Forum lebih adil terutama kepada pelajar yang pendiam dan kurang bercakap.
  • Lebih ramai pelajar akan menyertai perbincangan
  • Penjelasan perbincangan akan berada di forum berkenaan dan sesiapa yang tertinggal boleh membaca kembali mesej yang telah ditulis
  • Pelajar yang berfikiran reflektif akan lebih berminat untuk menyertai perbincangan
  • Kaedah asynchronous akan membenarkan respon pada bila-bila masa
  • Guru tidak lagi sebagai pengajar tetapi sebagai orang tengah
  • Ia membenarkan perbincangan di antara pelajar dengan kumpulan dari kelas yang berlainan
  • Guru menjadi ahli dalam kumpulan perbincangan
  • Lebih terbuka dan bebas dalam memberikan pendapat sendiri dan memberi komen terdapat komen ahli yang lain
  • Boleh memilih tajuk yang disukai untuk berbincang dan setiap orang boleh menghantar pelbagai tajuk dalam forum berkenaan.
Untuk kedua-dua tool yang ada dalam internet ini, saya hanya membincangkan mengenai kelebihan menggunakannya. Ya, terdapat juga kelemahan dalam mengapllikasikannya, namun bagi saya, kenapa perlu melihat kepada kelemahan sedangkan jika kita betul-betul menggunakan aplikasi2 ini, ia dapat memberi kemudahan kepada kita semua.

Dibawah ini ada video yang dicipta oleh saya dan rahani berkaitan internet forum.

Digital storytelling berkaitan forum internet


Setakat itu sahaja perbincangan kali ini.. Sekian terima kasih

0 Response to "Jom ber'blog' dan ber'forum'"

Post a Comment