See you on the Net!

Salam semua. apa khabar hari ini. harap semua sihat.

Di dalam kelas yang lepas, pensyarah saya ada menyentuh berkenaan web 3.0. saya agak tertarik dengan tajuk ini. Bukannya ape, saya baru je tahu yang kita sekarang mengaplikasikan web 2.0 beberapa bulan yang lepas, alih-alih dunia kita akan berginjak ke web 3.0 pulak. begitu cepat peredaran teknologi.. saya juga yang agak ketinggalan.. jadi untuk tidak ketinggalan lagi, hari ini saya nak sentuh sedikit berkenaan web 3.0..

Ok. sebelum berceloteh panjang lebar, saya ingi berkongsi dengan anda semua beberapa video yang saya rasakan menarik untuk dipertontonkan selain membantu pemahaman anda semua.







Anda semua faham tak dengan penerangan kat video tu? menarik kan? ok la, kat sini saya akan terangkan sedikit la berkenaan web ini.. secara ringkas apa yang saya faham mengenai konsep

web 1.0
- Ciri-cirinya consult, surf, search..
- Konsepnya kita perlu mencari dan browse untuk mendapatkan informasi.

web 2.0
- Ciri-cirinya share, collaborate, exploit
- Konsepnya kita berkongsi ilmu dan membentuk komuniti terbesar atas talian

web 3.0
- Ciri-cirinya suggest, happen, provide
- Konsepnya seperti personal assistant manusia.Web Semantik yang boleh memberi pandangan dan menyediakan maklumat yang kita perlukan. Web Semantik ini adalah laman web yang dilengkapi struktur web yang boleh berfikir.Web 3.0 adalah dunia virtual kita. contohnya, kita cipta avatar yang mewakili diri kita dan pada dunia nyata kita dapat melakukan kerja yang lain.

1 Response to "See you on the Net!"

  1. Na says:
    October 8, 2010 at 1:35 AM

    ok. sy nak tambah sikit dengan maklumat yang baru saya dapat..
    15 golden rules for Web 2.0 kat website ini.
    http://visionarymarketing.wordpress.com/2007/07/03/web20/

Post a Comment